Motoblog by Miroslav Holec

Nová helma Royal Enfield

Napsáno 25. března 2023 v 09:41

Před začátkem sezóny jsem se začal ohlížet po otevřené helmě na Meteora. Přestože nejsou oproti integrálním tak bezpečné, mají plno jiných výhod. Možností na českých eshopech je plno a mým favoritem byl od začátku Nolan N21. Pak jsem se začal ohlížet po helmách Royal Enfield. I když karbonová verze vypadala docela dobře, moje velikost je dlouhodobě nedostupná.

Nakonec jsem na internetu našel indickou kokosku, která vypadala k světu. Koupil jsem ji na e-shopu bike-parts-royalenfield společně s většímy nášlapy. Obchod je zřejmě odnoží MotoGB Ltd a helmu na něm již nelze zakoupit. Cena vychází na cca 1780 Kč + dopočtené tučné CLO 1500 Kč. Kdybych tušil takovou raketu a obstrukce kolem, asi bych šel do Nolana a měl jsem klid.

Na helmě je odnímatelné plexisklo a rychloupínání. Ta odnímatelnost je trochu s otazníkem, protože sklo je divně připevněné šroubama a o opakovaném odnímání bych si nebyl jistý výdrží. Zpracování opravdu děsné. Na půlce helmy to nelícovalo, na půlce se to až moc opíralo o skořepinu. Originál vypadal nějak takhle:

Já dal plasťák hned dolů, takže v helmě zůstaly vidět závity s okousaným sklolaminátem. Indické ruce se prostě nezapřou. Nakonec jsem z nějakého e-shopu koupil záslepky na šrouby, zbrousil jsem je a narval do závitů. Takže helma už vypadá trochu k světu a detaily raději nevidím.

S funkčností jsem zatím spokojený. Na rychloupínání jsem zvyklý z integrálky a nechtěl jsem se toho vzdát. Vnitřní materiály jsou pohodlný, helma sedí zatím dobře a při jízdě mi naprosto vyhovuje. Jaro zatím přineslo teploty kolem 12 stupňů, ale s helmou jsem jel v pohodě i v 7 stupních v městském provozu. Ve vyšších rychlostech je zatím počasí ještě nic moc a plego by to klidně sneslo. Kokosek jsem měl při cestování po Asii na hlavě hromadu a zásadní rozdíly jsem nikdy nevnímal. Když dobře sedí, není co řešit. Co se bezpečnosti týče, je to trochu s otazníkem.

KOSO HG-13 na Meteoru 350

Napsáno 14. listopadu 2022 v 17:14

Včera jsem napsal článek o montáži vyhřívaných heftů KOSO HG-13. Dnes venku stoupla teplota nad 10 stupňů, tak jsem využil příležitost a nové hefty jsem vyzkoušel naživo při krátké projížďce.

Hefty pro Meteor 350 jsem vybíral delší dobu. Nejprve jsem zvažoval britského výrobce Oxford (konkrétně Oxford OF690 Premium Adventure), ale ve Vintage Garage mi nezávisle na mých preferencích doporučili německého výrobce KOSO. Cena je nepatrně vyšší, ale celkově mi hefty přišly promyšlenější. Vyhřívání se ovládá přímo palcem na gripu a není k tomu potřeba další zbytečná krabička na řídítkách. Druhý důvod pro KOSO se týkal odběru z baterie. KOSO se totiž umí při poklesu napětí baterie vypnout a nevydrancovat ji. Na cestách k nezaplacení.

Přepínač umožňuje vybrat jeden z 5 stupňů vyhřívání. Zvolená úroveň je indikována LEDkou (modrá, zelená, žlutá, oranžová, červená).

Po nastartování mašiny a zvolení nejvyšší úrovně je otázkou pár vteřin, než se grip prohřeje. Poté už stačí zvolit mírnější stupeň vytápění. Během jízdy jsem si vystačil s druhou úrovní v lehkých kožených rukavicích. Vyšší úroveň teploty už byla zbytečně moc intenzivní. Celkově byl pro mě nezvyk mít vnitřní stranu ruky ohřívanou a vnější pod náporem studeného větru.

Hefty mám napojené přímo na baterku, takže ohřev si můžu zapnout nezávislé na motoru. Gripy by měly být odolné povětrnostním vlivům a mají i kontrolu proti zkratu. Čas ukáže, jak odolné jsou reálně. Samotný úchop oproti originálním Royal Enfield gripům není v rukavicích zásadně odlišný. Spíše bych řekl měkčí. Bez rukavic jsou hefty příjemnější než originální.

Zatím je brzy hledat nedostatky. Během montáže jsem použil vteřinové lepidlo a vypadá to, že moc dobře nedrží. Budu muset zvolit něco pevnějšího.

Montáž vyhřívaných gripů KOSO HG-13

Napsáno 13. listopadu 2022 v 13:45

Občas jezdím i v horším počasí a nemám rád teplé rukavice na motorku. Beru je na sebe jen výjimečně, když začne pršet. Mnohem raději mám na rukách lehčí kožené rukavice. Proto jsem hledal vhodné vyhřívané hefty do nepřízně počasí. Původně jsem pokukoval po Oxfordech, nakonec jsem dal ale na doporučení Vintage Garage a zvolil dražší KOSO HG-13. Líbí se mi na nich, že k nim není žádný zbytečný ovladač a tlačítka jsou přímo na levém gripu. Konkrétně jsem zvolil tuto 130mm variantu.

Po třech týdnech jsem si konečně našel čas a pustil se do montáže. Nápomocné mi bylo před montáží toto video, kde je ukázaná montáž na Z900. Meteor 350 se v tomto ohledu příliš nelišil.

Heft na levé straně šel stáhnout dobře. Sundal jsem závažíčko, šroubovákem jsem projel kolem obvodu trubky a dopomohl jsem si mazacím sprejem. Po stažení heftu jsem trubku odmastil. Práce na 3 minuty.

Pravá strana byla složitější. Na řídítkách byl plastový nástavec, který měl výstupky, ve kterých originální grip pevně držel. Musel jsem použít více oleje a šroubovákem jsem si pomáhal dokud se mi nepodařilo celý grip stáhnout.

S tím se pojila další práce. Výstupky na plastovém nástavci bylo potřeba kompletně zlikvidovat. Použil jsem kobercový nůž a postupně všechen plast ořezal. Nakonec jsem vše zabrousil smirkovým papírem. Mám pocit, že u toho všeho jsem strávil věčnost.

Samotné nasunutí nových heftů šlo naprosto bez potíží. Sedl jsem na mašinu a natočil hefty tak, aby nikde nic nepřekáželo. Zkontroloval jsem si také jak moc hefty nasunout. Jednoduše jsem zkusmo namontoval zpátky závažíčko. Tento krok je důležitý, protože na levé straně je mnoho místa. Nakonec jsem oba hefty povysunul, kápnul vteřinové lepidlo a vrátil je zpátky.

Kabeláž je více než dostatečně dlouhá a protože nejsem zrovna vybaven technikou, musel jsem ji smotnout a ukrýt za předním světlometem. Kabely jsem dal k jiným kabelům a buď je uchycoval původními gumičkami nebo izolační černou páskou.

K červenýmu kablíku chybělo očko, takže jsem ho stočil do improvizovanýho očka a přichytil. Někde v elektru budu muset koupit očko a udělat to elegantněji. Teď můžu jen konstatovat, že gripy fungují a těším se na vyzkoušení v terénu a hodnocení.

Hodnocení gripů popisuji zde.


Další články

Podzim na severu od Prahy

Napsáno 17. října 2022 v 19:04

Motowander #08 - Kokořínsko

Napsáno 29. srpna 2022 v 17:46

Motorkářský průvodce Motowander 2

Napsáno 27. srpna 2022 v 10:35

Navigace Tripper

Napsáno 18. srpna 2022 v 09:08

Úchytný systém CRM 105

Napsáno 4. srpna 2022 v 12:10

Prodal jsem Hondu ADV 350. Meteor to ...

Napsáno 1. srpna 2022 v 16:35

Burger Benátský

Napsáno 22. července 2022 v 16:27

Postranní držáky na Meteor 350 (Arago...

Napsáno 18. července 2022 v 18:15

Co vše se po**lámalo v Rakousku

Napsáno 16. července 2022 v 18:26

Rakousko 2022 - Den 4 (Zipf - Praha)

Napsáno 16. července 2022 v 18:26

Rakousko 2022 - Den 3 (Zell am See - ...

Napsáno 15. července 2022 v 18:41

Rakousko 2022 - Den 2 (Gallspach - Ze...

Napsáno 14. července 2022 v 21:59

Rakousko 2022 - Den 1 (Praha - Gallsp...

Napsáno 13. července 2022 v 20:02

Rychlost nabíjení

Napsáno 11. července 2022 v 22:33

Prodloužení blatníku - montáž

Napsáno 11. července 2022 v 22:15

Rakouská jezera a Grossglockner 2022

Napsáno 11. července 2022 v 10:01

Prodloužení blatníku

Napsáno 7. července 2022 v 21:02

Zajíždění motorky II. ( 260 - 502 km ...

Napsáno 29. června 2022 v 20:11

Objednáno na AliExpressu

Napsáno 25. června 2022 v 22:22

Zajíždění motorky I. ( 0 - 260 km )

Napsáno 25. června 2022 v 15:47

Převzetí a základní výbava motorky

Napsáno 22. června 2022 v 18:38

Čekání na mašinu

Napsáno 27. května 2022 v 14:19

Meteor týden poté

Napsáno 18. května 2022 v 19:12

Jak jsem potkal meteor

Napsáno 12. května 2022 v 17:46