Motoblog by Miroslav Holec

Zajíždění motorky I. ( 0 - 260 km )

Napsáno 25. června 2022 v 15:47

Moje představa byla, že převezmu motorku a objednám se rovnou na první servis v dalším týdnu. První servis se dělá po 500 km, což je v podstatě otázka dvou dnů prplání. Samozřejmě hned den po nákupu motorky mám na tachometru 260 km. Jenomže v Praze i v Brně je nejbližší termín 20. července. Je to k posrání. Když konečně po 3 týdnech dorazí mašina, tak abych se na ní chodil další měsíc koukat do garáže. Naštěstí jsem kromě Prahy a Bylan ještě zkusil Motospeed u Českých Budějovic. A stal se zázrak. Nejbližší termín je hned v dalším týdnu ve středu. Teď mám práce nad hlavu, takže si udělám v úterý a středu výlet Praha - Příbram - České Budějovice s nějakými zastávkami a vyjde mi to parádně na 500 km.

Dnes jsem motorku konzervativně zajížděl. Vyrazil jsem z Prahy přes Karlštejn na Příbram a po krátké přestávce směr Hřímeždice a přes Slapy zpět domů.

První trasu jezdím docela rád, protože ihned za Prahou prořídne provoz a pak už jsem na silnici v podstatě sám. Cesta je povětšinou docela dobrá a dá se udělat i několik přestávek na odpočinek a pohodičku.

Manuály obvykle nečtu, ale ze zvědavosti jsem kouknul do příručky k mašině. Doporučení ohledně zajíždění jsou tam tedy výrazně striktnější, než doporučení od prodejce. Možná má prodejce jiné zkušenosti, ale mohl alespoň zmínit, že v té knížce jsou celkem konkrétní rady. Rozhodl jsem se držet se raději manuálu, protože rady v něm jsou docela logické.

po nastartování nechám mašinu chvíli běžet nebo jezdím pomaleji (když jsem třeba ve vesnici), aby se zahřál motor

motor zbytečně nevytáčím a nepodtáčím, jezdím jako bych jezdil normálně, ale trochu více řadím, i když je to někdy možná až zbytečné

při řazení se řídím indickým doporučením, což víceméně 100% koreluje s vybracemi, takže jakmile pocítím první vibrace, řadím na další stupeň.. vychází to tak, že po vesničkách jezdím 3ku (do 50 kmh) a nad 60 kmh dávám 4, po 80 kmh dávám 5.

po hodině jízdy nechávám motorku odpočinout. Je to jasně napsané v manuálu, nevím proč a nemyslím, že to má nějaký zásadní smysl, ale budiž. Za těch pár minut motor stejně moc nevychladne.

kvůli bodům 1 až 4 jsem si naplánoval trasy po vesnických silničkách a okreskách, které znám... díky tomu nemusím tolik řešit cestu a více se můžu věnovat motorce

Zajíždění není moc o zábavě, ale přesto musím říct, že po nějakých 200 km už jsem dostal vše do ruky a do nohou. Oproti maxiskutru je to velká změna a občas se přistihnu, že dělám blbosti. Jezdím ale pomaleji, takže stíhám své vlastní chyby řešit a navíc motorka hodně odpustí.

Nedostatky mašiny: ze začátku moc nefungovala zadní brzda, ale snažil jsem se ji na rovinkách více prošlapávat a teď už to vypadá, že zabírá lépe. Naučil jsem se do ní více šlapat a v kombinaci s přední brzdou už je brždění mnohem jistější. Zatím jediný otazník je nad dobíjením telefonu. Přijde mi, že se totiž pořád rychleji vybíjí, než nabíjí. Není to nijak hrozné a na 2 hodinách cesty to nevadí, ale spíše bych čekal, že si telefon někde vybiju třeba focením a motorka mi ho dobije za jízdy. Budu to sledovat. Jinak momentálně nemám mašině co vytknout. Uvidíme dále.


Diskuse k článku